Friday, January 29, 2010

~Hati sakit~

Hati sakit…sakit hati…dua perkataan yang sama tapi amat bertentangan maksudnya..entri ni tidak ada kaitan dengan sakit hati sebenarnya...saja je..hehe... kenapa aku timbulkan persoalan ini(hati sakit).entah mengapa,aku dapat rasakan hati aku tengah sakit..jiwa aku tidak tenang..perasaan ku begitu tidak selesa...fikiran aku bercelaru...(penuh kesakitan).Kalau sakit fizikal boleh dapatkan rawatan doktor tapi kalau sakit dalaman(sakit rohani)apakah ubatnya?aku rasa aku tahu ubatnya...tapi....tapi apa isma?tapi aku saja ingin menidakkannya.aku memang cukup ego dan zalim padaNYA.aku tahu rohani aku perlukan makanannya.dah berapa lama tidak diisi rohani aku dengan makanannya..rohani aku begitu dahagakan makanannya..(mengapa kamu begitu menzalimi hak kami wahai empunya badan).

Ibarat perut tidak diisi makanan,sudah tentu badan menjadi lemah dan masakan badan kita dapat berkerja dengan baik,rohani pun begitu kiranya...kalau dapat bekerja pun...kerja yang tidak sempurna...macam ni agaknya,aku menidakkan hak mereka..mereka memberontak..aku juga yang susah akhirnya...aduh sakitnya...aku berani katakan hati sakit ini lebih sakit dari segala penyakit yang wujud di atas muka bumi ini...betul tak?yess...aku katakan ya...kerana rohani makanan iman..ada yang lebih penting dari iman ke isma?mahukan hatimu keras(sakit) kerana banyaknya dosa? Xnak...ada yang jawab nak ke...

Kalau dulu even banyak kerja sekalipun,hati aku amat tenang...xpernah berserabut..kerana aku tahu adanya DIA disisi aku..sekarang kenapa?aku tahu kenapa dan mungkin sesiapa yang membaca entri ini juga tahu kenapa?lagi persoalannya..kenapa aku jadi begini?mungkin kerana aku jauh dengan tuan aku..bukan mungkin memang betul pun...aku tahu iman ada pasang dan surutnya..tapi bagaimana aku ingin meletakkan iman aku ditahap yang paling selamat...mampukah aku?kau boleh isma...bukankah doa yang selalu kau baca...”dekatkan aku dengan perkara yang boleh membuatkan aku dekat dengaMU”...kalau aku dekatkan diri dengan perkara yang membuatkan diri aku dekat dengannya..iman ku terjaga...rohaniku terisi dengan makanan sebetulnya...dan yang pasti hati ku aman dan tidak lagi sakit..persoalannya:dekatkah aku dengan perkara yang dimaksudkan?adakah aku tersalah tafsirkan maksudnya itu...adakah aku lebih mementingkan perkara yang tidak sepatutnya...ya!!!

Zikir,mathurat,solat sunat,jemaah...dah jarang aku dekati....kenapa?adakah aku lebih mementingkan pelajaran dan meniddakkan semua amalan tersebut...kalau aku buat semua tu..cukup ke waktu aku untuk belajar..tergangukah waktu rehat aku...kalau dulu aku boleh,kenapa tidak sekarang...zalimnya akuL itulah makanan rohani aku...asyik isi makanan fizikal jer(rasa jer nak makan mesti dapat)aku betul2x manusia yang tidak adil...bukan pada orang lain tapi pada diri sendiri...harap sahabat jangan contohi teladan yang tidak berapa baik ni.

(camnila kot hati aku..bertampal-tampal)

Aku pasti inilah punca penyakit hati aku...boleh ke aku biarkan saja sakit ni?nanti parah tak?boleh bawa mati ke?jawapan aku...boleh jer....parah la juga...boleh bawa mati...mati hati...macam mana tu?mati hati?lebih teruk ke dari mati biasa?mati jasad kita kuburkan ada pusara tapi mati hati ibarat mayat hidup.ngerinya bunyi...”mayat hidup” ibarat jasad yang x berguna...hidup macam tak hidup...begitulah ibaratnya kalau mati hati...fizikal sihat tapi hati mati..hidup xade manisnya....habis macam mana sekarang?apa perlu aku buat?bersihkan diri dengan bertaubat!!!
taubat yang aku tahu ucap istighfar dengan lisan,menyesal akan perbuatan yang telah dilakukan,berhenti melakukan perkara maksiat dan bertekad untuk tidak kembali melakukan maksiat..tapi adakah taubat aku sebenar-benar taubat?Apakah aku akan dapat hasil dan buah yang wajar dari taubat yang bersih dan tulus pada Allah.
Aku benar-benar ingin mengantungkan hatiku padaMu...
semoga aku takkan tertipu lagi seperti sebelum ini..
semoga aku tidak sedih ditinggalkan dunia..
semoga aku tidak sedih didatangi dunia.
kerana kebergantungan aku hanya padamu..
"Selama engkau tidak murka kepadaku...aku tidak akan pernah peduli apa pun yang aku alami"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails