Wednesday, December 22, 2010

music makes you smarter?



In past generations, singing and playing instruments was an integral part of family life. A great way to express and entertain yourself and others. We did not realize it, but we were also exercising our brain while we played, causing us to be creative, more vibrant, smarter, etc. In our current generation, we tend to be passive listeners and consumers as a society, and as a result, shorting our mental development and our children the opportunity to reach their mental potential.

Humans are "wired" for music. Until recently, scientists did not know how music affected the brain. The advancement in technology allows scientists to actually "see" brain activity via PET scans and MRI imaging scanning the blood flow in the brain. Our brains are "wired" with neural pathways. Most activities only cause a portion of the brain to "light up" with activity; thus, the saying, right brain/left brain, etc. But there are actually four parts to the brain and music makes ALL of the areas "light up" and create new neural pathways as a person is learning and playing an instrument. Those neural pathways remain in tact and can be used for other things besides music.


Norman Doidge, in his book, The Brain That Changes Itself, shares case after case of people forcing their brain to change and adapt either voluntarily with discipline, or involuntarily due to odd incidences. Studies confirm that our brain has plasticity. "You can't teach an old dog new tricks" is proven to be a case of "can't want to," rather than too old to change.

Daniel Levitin passionately explores the connection between Music and the Brain in his book of the same name. Google his name, watch video clips on YouTube, or go to his website. It's an exciting time of discovering how little we know and how much there is to learn. There is definitely enough evidence to recognize it is not in a music teacher's imagination. Music has a huge impact on activity in the brain. You can physically/visually see the growth and changes that happen inside the brain. The possibilities are endless. The implications for music therapy and music education are profound. Just check out PBS video "The Music Instinct." Neurologist and author, Oliver Sacks relays a true story from his book, Musicophilia, where a man was indirectly struck by lightning through a telephone and three weeks later composing and playing the piano for the first time. Sacks believes the man was "re-wired" through that experience. The list goes on and on.

But even if you are still skeptical about music making kids smarter, let's look at the other benefits. Socially, music is an ageless hobby creating interaction with great people. Take a look at any school band or orchestra or top-ranking choir and you will find a huge percentage of the members are in the top 10 percent of their class and college bound. Striving for excellence is a given in a musical group. Everyone has to perfect their part for the group to perform at their best--NObody "sits on the bench." Everyone has to pull their weight or the whole group suffers. Creativity, especially in jazz groups is developed, honed and embraced. Who couldn't use more creativity in their workforce? Creativity is what makes the difference and gives any company the cutting edge.

There are many benefits of being involved in making music, but the neural pathways drives home the point and gets our attention. Scientists are reluctant to state that playing a musical instrument makes you smarter, but all the indicators are there, so let's look at it from the opposite angle. Instead of trying to prove that music makes you smarter or good for you and your child, try to prove that it is not. I can't think of a single reason how learning a musical instrument is detrimental, can you?

sumber:Alternet by Sharon Burch

teringat kembali satu artikel bertajuk mengapa yahudi bijak?,salah satu amalan mereka ialah sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

jika mereka berusaha melahirkan manusia bijak,kita juga ingin melahirkan manusia berjaya,bersifat mulia yang bakal menempa sejarah yg besar..with hope~ameen

Thursday, December 2, 2010

for those who are think...


the winning sperm

6 weeks



16 weeks

19 weeks


20 weeks

~a child is born~
Subhanaallah...

picture by:Lennart Nillsson,Swedish photographer of God's work
he was questioned if he ever seen God in his microscopes?He said i've seen what he does!

use our sight and the faculty of reasoning,deeply thinking about creation of Allah.
There is signs of Allah for those who are think.




Tuesday, November 30, 2010

baraka-allahu-lakuma

Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.

From now you’ll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure

We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter




semoga kalian di berkati di rahmati dan diredhai
ngah n kak ct
selamat pengantin baru
~19112010~


Tuesday, November 16, 2010

epi eid-adha 2 all:)



Allahuakbar...Allahuakbar...Allahuakbar


Today,a day we remember when prophet Ibrahim

was ready to obey Allah and sacrife his son prophet Ismail

epi eid mubarak to all of u..selamat ari raya korban~~~~

barang panas!!


salam..just nak kongsi dgn u all sume satu laman web islamic..tekan sini,

terdapat pelbagai islamic e-book and video for free(english version)..donlod jer.

memang sangat bermakna+berguna untuk sesiapa yang suka menambahkan

ilmu pengetahuan ,kredit to cik ika

sudi kongsi link yg beliau terjmpe pada skrin facebook one of our lecturer

shukran:)

Monday, November 8, 2010

hari pertama zulhijjah dan seterusnya hingga sepuluh zulhijjah,umat Islam akan menyambut idul adha..hari raya korban10 zulhijjah1431H,memang besar manfaat bagi sesiapa yang berkesempatan menunaikan ibadah haji pada tahun ini...erm,insyaallah semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki dan di beri kesempatan melalukan ibadat haji,melaungkan kalimah talbiah...laungan komitmen dan kesungguhan untuk tunduk ,menyerah diri dan taat kepada Allah di tanah suci Mekah.


terkadang terpikir kepada mereka yang tidak berkesempatan mengerjakan wukuf,tawaf,saie,melontar di tiga jamrah,mahupun ibadat korban,apakah tiada amalan lain yang boleh dilakukan untuk meraih pahala dan mendekatkan diri kepada Allah.Maha suci Allah,banyak amalan yang dituntut pada 1o hari kesukaan Allah ini.Salah satunya puasa,marilah kita bersama-sama berpuasa dan pasti tidak terkira fadhilat bulan zulhijjah.

Sekadar berkongsi hadis yang diriwayatkan oleh ibnu Abbas r.a,Rasullulah telah menerangkan tentang fadilat puasa di bulan zulhijjah

1 zulhijjah- kesalahan nabi Adam di ampunkan Allah,sesiapa yang berpuasa pada hari itu dosanya akan diampunkan Allah.

2 zulhijjah- Doa nabi Yunus diperkenankan Allah,oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari tersebut,maka pahalanya sama seperti berpuasa setahun dan di catitkan baginya seolah tidak pernah melakukan maksiat walau sedikit pun.

3 zulhijjah- Doa nabi zakaria diperkenankan,maka sesiapa yang berpuasa pada hari tersebut,doanya akan di perkenan.

4 zulhijjah- Nabi Isa di lahirkan,sesiapa yang berpuasa pada hari itu akan terhindar dari kekafiran dan kemelaratan,dan di hari kiamat ia akan di masukkan dlm golongan terhormat.

5 zulhijjah- Nabi Musa dilahirkan,sesiapa yang berpuasa pada hari tersebut,akan terlepas dari sifat munafik dan siksa kubur.

6 zulhijjah- Allah telah membuka pintu kebajikan utk nabi-nabinya,sesiapa yang berpuasa pada hari itu ia akan dipandang oleh Allah dengan pandangan rahmat serta terlepas dari azab.

7 zulhijjah- Pintu neraka jahanam akan dikunci,sesiapa yang berpuasa pada hari itu akan dikuncikan Allah 30 pintu kesulitannya dan dibukakan 30 pintu kemudahan.

8 zulhijjah- Nabi Ibrahim telah bermimpi mendapat perintah dari Allah supaya menyembelih anaknya Ismail.Seharian dia berfikir samada perintah itu datang dari Allah atau syaitan.Hari itu dinamakan 'Tarwiyah'(hari berfikir)oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari tersebut,akan diberi Allah pahala yang tidak terhitung banyaknya dan hanya Allah yang mengetahui.

9 zulhijjah- Allah memberirtahu Nabi Ibrahim bahawa mimpinya itu adalah benar dari Allah,bukan dari syaitan.oleh itu hari itu dikenali dengan nama 'Arafah'(hari tahu).sesiapa yang berpuasa pada hari itu akan diampunkan dosanya setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.

10 zulhijjah- Hari raya korban.dikenali dengan nama hari 'Nahar'(menyembelih).Sesiapa yang berkorban pada hari itu dengan seekor korban dan pada setiap titisan yang mengalir dari leher haiwan tersebut,Allah akan mengampuni dosanya dan dosa ahli keluarganya.Haram berpuasa pada hari tersebut.

setiap perjuangan memerlukan pengorbanan,ya Allah permudahkan urusan hambamu dalam menuntut ilmu..3 more papers left & x sabo nak makan daging banyak2x:)

Sunday, October 10, 2010

peace

sebelum tarikh 101010 neh melabuhkan tirai,nak juga sematkan tarikh ni dalam blog
walupum xde pape nak tulis.
saya memerlukan ketenangan...peace:)

Sunday, September 26, 2010

sejenak bertafakkur

Allah berfirman:

"Iaitu org-org yang mengingati Allah ketika berdiri,duduk dan waktu berbaring,dan mereka memikirkan kejadian langit dan bumi,sambil berkata:Ya tuhan kami,bukanlah engkau jadikan ini dengan sia-sia,Maha suci engkau maka peliharakanlah kami dari siksaan neraka"

Sejenak bertafakkur menginsafi kejadian diri...mendamba kasih ilahi



Saturday, August 28, 2010

Buat diriku yang dikasihi..


Buat diriku yang dikasihi
i love u
kerana masih tetap menjadi diriku
namun harus diingat diriku
siapalah diriku tanpa penciptaku

terima kasih pencipta diriku
kerana mencipta aku seperti sekarang
diriku punya aqal utk berfikir
diriku punya hati utk merasa
diriku punya jiwa utk hidup sebagai seorg manusia
diriku punya anggota tubuh utk melakukan segala

masih berbaki tiga hari
tanggal 31 ogos 2010
menyaksikan sudah 24 tahun diriku bernafas
nikmat yang tak terperi juga penciptaku limpahi
buat diriku yang dikasihi

diriku yang dikasihi
aku tahu diriku ini cuma manusia biasa
adakalanya aku lupa,alpa dan leka
nikmatmu utk diriku ini
tidak disyukuri sebagaimana yang mesti
lagak seperti tuanpunya diriku ini

buatmu lagi diriku yang dikasihi
sempena ulangtahun kelahiranku ini
jagalah pandanganku
jagalah akhlakku
kuatkan pendirianku
andai kata ditakdirkan tiada cinta dari manusia utkku
cukuplah cinta Allah menyinari dan memenuhi hidupku
biar hanya cinta mak n abah yg memberi kehangatan kebahagian buatku
cukuplah sekadar cinta ahli keluarga yg akn membahagiakan aku.

akhir sekali wahai diriku yg dikasihi
dlm diriku sibuk menghadapi pelajaran
tanggungjawab pada agama
masyarakat n keluarga
diriku tetap tidak dapat lari.

sanah helwah buat diriku yang di kasihi
aku berdoa buat diriku
diberi kesihatan dan berterusan
dlm mensyukuri nikmat kesihatan ini.

Ya Allah
maafkan diriku ini
ampunkanlah diriku ini
andai selama 24 thn diriku hidup diats bumimu ini
penuh kemaksiatan padamu
perelokkan kesudahan diriku ini
pastikan pada waktu kematian diriku
diriku sedang melakukan kebaikan dan amal soleh
amin ya rabba al alamin

"the month ramadan is going:(
May the one accept our previous fast,open our heart&help us to be better...simply better"










Friday, August 27, 2010

perempuan cantik ke pakai tudung?

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye tutup aurat..

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye jaga maruah

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye xtunjuk kecantikannya

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye pandai

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye anak solehah

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye dengar cakap mak bapa dye

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye hormati org lain

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye dapat hindari maksiat

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dapat jadi contoh pada perempuan lain

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye dengar suruhan nabi

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye jaga mahkotanya

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye patuh pada suaminya

kenapa perempuan cantik kalo pakai tudung
sebab dye memang cantik..heh

kalau di negara saya,perempuan di larang memakai tudung,kalau masih memakai tudung,kami akan di larang ke kuliah dan tempat kerja..begitulah khabarnya guzal memberitahu saya keadaan di negaranya yang tidak membenarkan perempuan memakai tudung..guzal,my ex-rumet yang kini dah kembali ke negara asalnya,uzbekistan.

gadis yang sememang cantik dan bertambah cantik bila berkerudung
masih tidak mampu
meneruskan niatnya untuk bertudung setelah kembali ke sana
tempoh 3 bulan disini mungkin belum cukup untuk mentarbiyahnya
dan semoga sinar hidayah miliknya.

kalo itu perempuan uzbekistan,lain ceritanya pula perempuan malaysia
kita yang tidak di halang bertudung dan menutup aurat ini
makin lari dari konsep pakaian wanita islam sebenar
pakaian atau tudung bukan lagi sebagai alat perlindungan
tetapi lebih berkonsepkan kepada perhiasan,fesyen dan seksual.

wahai sahabat kaum hawa sekalian
bersamalah kita menutup aurat mengikut syariat Allah
kerana sesungguhnya kita memang lebih cantik jika menutup aurat
dan sesunggunhya Allah suka akan hambanya yang
mengikut perintahnya.

untuk membaca article yang lebih menarik dari saifulislam.com
Busana Muslimah:Dimana Islamnya?



see..adik gambar kt atas ni lebih cantik dari adik yang kt bawah ni..he


Friday, August 20, 2010

quranic journey


10 ramadan,
jika malam-malam sebelumnya solat di masjid uia
malam ini berkesempatan solat terawih di batu 6,gombak
lain suasananya berjemaah diluar
terasa suasana terawih di kampung

satu lagi kelainannya
jemaah disajikan dengan tazkirah selepas 4 rakaat solat terawih
topic yang di bincangkan td amat simple
iaitu berkisar tentang Al-Quran
tapi amat membuka mata aku

jika ramadan sebelum ini
mission nak khatam 30 juzuk Al-Quran pada bulan Ramadan
tapi td selepas mendengar penjelasan ustaz
tentang peranan kita terhadap Al-Quran
buat ak mula berfikir

ustaz senaraikan 6 peranan kita terhadap Al-Quran
antaranya belajar tajwid,fasohah(kelancaran bacaan)
dan yang paling di highlightkan iailah belajar memahami
makna Al-Quran

tidak ramai di antara kita tahu makna Al-Quran
sekalipun amat lancar dan fasih membacanya
kekadang hati juga terasa cemburu bila
melihat teman jemaah solat boleh minitiskan air mata saat mendengar
bacaan imam.

faham makna bacaan membawa khusyuk dalam solat
mengerti intisari ayat juga memberi petunjuk pada kita
sebagaimana peranan kitab Al-Quran itu sendiri
sebagai petunjuk kepada orang mukmin

bagaimana kita mengatakan ak telah diberi petunjuk
sedangkan makna bacaan langsung tidak di fahami
bersamalah kita memahami bacaan kita
semoga sedikit makna yang di fahami bisa
memberi impak yang besar pada diri kita





Tuesday, August 17, 2010

isn't that price of being a students?

hari ke-7 ramadhan,even tidak busy dengan bodily matters
makan kurang,hati tenang
sepatutnya ak bleh think more..more n more
tapi
kenapa aqal masih xbleh nak capai active intellect
ak memang xleh nak absorb sume
ape yg dr.farid explain dlm kelas td

terlalu byk controversial issues bila
membincangkan theory ibnu sina
lebih-lebih lagi theory god n the world
he claim that this world is eternal..

siapa yg faham sahaja bisa memahaminya
patutlah karya ibnu sina bukan di tulis utk org awam
hanya pada para ilmuan yang ingin memahami falsafah


this philosophy..
hehe memang buat ak migrain
sakit kepala
but i will take it as a challange
isn't that the price of being a students?

tgh pikir tajuk tuk research paper subject history of islamic philosophy
kembali menelaah muslimheritage.com-web recommended by my previous lecturer,dr.Adi Setia

hehe..tgh pikir gak nak bebuke dgn ape ptg ni











Khutbah Ramadhan Rasullulah


Wahai Manusia!


sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah,rahmat dan magfirah.Bulan yang paling mulia disisi Allah


Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama
malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama
jam demi jamnya adalah jam-jam paling utama


inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah
dan dimuliakan olehNYA
dibulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih
tidurmu ibadah
amal-amalmu diterima dan
doa-doamu diijabah.


bermohonlah kepada Rabb-mu dengan niat yang tulus
dan hati yang suci agar Allah membimbingmu
untuk melakukan qiyam dan membaca kitabnya


celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah
di bulan yang Agung ini
Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu
kelaparan dan kehausan di hari kiamat


bersedekahlah pada kaum fuqara dan masakin
muliakanlah orang tuamu
sayangilah yang muda
sambungkanlah tali persaudaraanmu
jaga lidahmu
tahan pandanganmu daripada apa yang tidak halal kamu memandangnya
dan pendengaranmu daripada apa yang tidak halal kamu mendengarnya


kasihilah anak yatim niscaya dikasihi
manusia anak-anak yatimmu
bertaubatlah kepada Allah daripada dosa-dosamu


angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa
pada waktu-waktu solatmu
kerana itulah saat-saat yang paling
utama ketika Allah memandang hamba-hambanya
dengan penuh kasih
dia menjawab mereka ketika mereka menyerunya
menyambut mereka ketika mereka memanggilnya
dan mengabulkan mereka ketika mereka berdoa kepadanya



Wahai Manusia!


sesungguhnya diri-dirimu tergadai kerana amal-amalmu
maka bebaskanlah dengan istighfar
punggung-punggungmu berat kerana beban dosamu
maka ringankanlah dengan
memperpanjangkan sujudmu


ketahuilah
Allah taala bersumpah dengan segala kebesarannya
bahawa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang solat
dan sujud
dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka
pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb al alamin.




Sunday, August 8, 2010

cermin diri


tatkala ku datangi cermin
tampak susuk yang telah lama ku kenali
dan terlalu sering ku lihat
namun aneh....

sesungguhnya aku belum mengenal
ohh..sesungguhnya aku belum mengenal siapa yang ku lihat

tatkala ku tatap wajah
hatiku bertanya..apakah wajah ini
wajah yang kelak akan bercahaya bersinar
indah di syurga sana
atau wajah ini yang akan hangus..
legam dalam jahanam

tatkala ku tatap mata
hatiku bertanya
mata inikah yang akan menatap
roh-roh yang datang penuh kerinduan menatap Allah
menatap Rasul Allah..menatap
kekasih Allah kelak
ataukah mata ini yang akan terbeliak
terburai dalam neraka jahanam
akankah mata penikmat maksiat ini akan terselamat
wahai mata..apa gerangan yang kau tatap selama ini

tatkala ku tatap mulut
apakah mulut ini yang kelak
akan berdesah penuh kerinduan mengucap "Lailahailallah"
ketika malaikat datang menjemput
ataukah menjerit mulut yang ternganga dengan lidah
menjulur mulur
dengan pekik jeritan pilu
yang akan menyentak sendi2x pendengar
ataukah mulut ini menjadi pemakan buah zakum jahanam
penghancur setiap kelu..

apakah gerangan yang engkau ucapkan
wahai mulut yang malang
berapa banyak dusta yang engkau ucapkan
berapa banyak hati-hati yang remuk
dengan pisau kata-katamu yang menghiris tajam
berapa banyak kata-kata manismu semanis madu
yang palsu yang kau ucapkan untuk menipu
betapa jarangnya kau jujur
betapa jarangnya kau menyebut nama tuhan dengan tulus
betapa jarangnya kau syahdu memohon agar tuhan mengampunimu

tatkala...
tatkala ku tatap tubuhku
apakah tubuh ini yang kelak akan penuh cahaya
bersinar bersuka ria bercanda di syurga sana
atau tubuh inikah yang akan tercarik-carik hancur
mendidih di dalam lahar membara jahanam
terpanggang tanpa ampun
derita yang tidak pernah akan berakhir..
nauzubillah

wahai tubuh berapa banyak maksiat yang kau lakukan
berapa ramai orang yang kau zalimi dengan tubuhmu
berapa banyak hamba Allah yang lemah
yang tertindas dengan kekuatanmu
berapa banyak perindu pertolongan
yang kau acuhkan tanpa kau peduli padahal kau mampu
dan berapa banyak hak-hak yang kau rampas

ketika ku tatap tubuh....
hai tubuh
seperti apakah gerangan isi hatimu
apakah isi hatimu seelok kata-katamu
atau seburuk daki-daki yang melekat di tubuhmu
apakah hatimu segagah ototmu
ataukah selemah daun-daun yang mudah gugur
apakah hatimu seindah penampilanmu atau
sebusuk kotoranmu
betapa beza...
betapa beza dengan apa yang tampak di cermin
dengan apa yang tersembunyi
betapa beza...beza sekali
apa yang tampak di cermin dan apa yang tersembunyi
oh..betapa..aku telah tertipu
aku tertipu oleh topeng
betapa yang aku hias selama ini adalah topeng
hanyalah topeng belaka
betapa pujian yang berhambur
hanyalah memuji topeng
betapa yang indah hanyalah topeng
sedangkan aku...
sedangkan aku hanyalah selonggok sampah busuk yang terbungkus
aku tertipu..aku malu ya Allah
aku tertipu ya Allah
Allah selamatkan hambamu ya Allah..............

Amin ya Rabbal alamin..........

Thursday, August 5, 2010

to know the truth...


haha..sekadar hiasan

reasonable for us to be suspected as "internal brain error" or no brains"

jika tidak menggunakan aqal dengan betul.

mesti kita tidak pernah terpikir,kita perlu belajar untuk berfikir

belajar berfikir dan menggunakan aqal dengan betul.

mantik;tradisi ilmu islam

membantu mengenali cara berfikir dengan betul

don't under estimate reason

it also can be one channel to find truth...

~to gain the truth and to act according to the truth

according to the truth(Al-Kindi)~






Thursday, July 15, 2010















for all da years suffering

and all da years of broken hearts

we will remember when da revolution starts

and now like a warrior dat i was meant 2 be..

i will stand on dis ground with pride n dignity

we are da youth

we are da truth

we have survive da darkest times of ours

we are da youth

we are da truth..

Our turn will come and

we will have our day....


Thursday, July 8, 2010

dpt buk lagi!!














Alhamdulilah..ni mugkin hikmah disebalik ape yg terjadi..nak tahu ape yg jadi,haha aritu ak nangis..nangis tahap mane?xde la beria sgt,menitis la jugak air mata plus merah mata2x..ntah kenape emo sgt,selalu susah je pom nak nangis..ari tu time short sem,dapat satu news seorang hamba Allah dari Turki,kalo xsilap,derma 12 biji buk untuk setiap pelajar cos ilmu wahyu..hehe..punya la ak suka,Tuhan je tahu..terus ajk kwn p nak try nasib,kot nama tersenarai n boley dapat sekali.

Alkisahnya aku xdapat..haha,terus rasa sebak n nangis..haha,siap pesan kt akak tu,kalo ade mana-mana student x tuntut,akak simpan la untuk sya erk..sempat lagi wt pesanan.Ak realize yg aku dak ekonomi+quran sunnah dan bknnya fully irk.Betapa mereka yang belajar ilmu agama ini di hargai dan di pandang tinggi di sisi masyarakat,bagi mereka yg belajar ilmu agama,xseharusnya merasa malu n sepatutnya berbangga dengan ilmu yg dipelajari.Heh,baca buk percuma tu jgn sekadar dijadikan koleksi selesa di atas rak-rak yang xterisi.

Sebenarnya ak juga dapat satu buk dr kwn,katanya dia da ada buk tu..ke dye kesian ak nangis coz xdpt..haha,papepum tenkiu.Hikmahnya ak dpt 2 buk,satu kwn bagi n satu lagi buk kt atas tu..hu..toche mak..epi sgt..kuar mkn dg kazen2x,untie2x,mak n abah kt RFC(Radix Fried chicken)haha.Dahla dapat mkn dapat lagi satu buk.Ak mmg da aim nak beli buk ni,haha alang-alang mak nak belanja,jimat la wit.

Tapi yang xbestnya..nak tahu mak cakap ape..mak baca dulu buku ni boleh..xyah bwk dulu p uia..haha,patut ke?ni boley dikira buruk separuh siku neh..tapi mak punya pasal,nak amik terus pom boley mak.Ak nye buk yg belum khatam di baca pum berlambak+ required buk tuk sem depan..

cuti lagi berbaki 3 hari...guide me ya Allah~ameen

Tuesday, July 6, 2010

Millatfacebook..Facebook..are we same?

“Jom sokong millatfacebook, mfb ni buatan orang Islam Pakistan, jom ramai-ramai kita pakat buat akaun di mfb, boikot fb buatan yahudi ni”

Sudah pasti anda yang mempunyai akaun di facebook (fb) pernah mendapat mesej seperti itu bukan? Ataupun mesej yang seumpamanya. Tetapi, pernahkah anda tertarik untuk mengkaji siapakah disebalik dalang mfb tersebut? Tahukah apa isu disebaliknya yang menyebabkan munculnya mfb ini?


Mfb mendakwa, mereka mencipta mfb tersebut atas usaha untuk memboikot barangan yahudi (fb) yang mana fb telah melakukan satu penghinaan kepada Junjungan Besar Baginda Rasulullah saw dengan melakukan satu aktiviti melukis wajah Muhammad dalam ruangan mereka. Jadi disini memang ada niat baik bagi pencipta mfb tersebut.

Tapi persoalannya, mengapakah terlalu pantas mfb tersebut wujud? Baru satu hari fb lakukan ‘Hari melukis Muhammad’ tapi mfb sudah siap dicipta??? Hebat betul pereka mfb ini? Atau dia sudah menjangkakannya dari awal lagi? Kalau sudah menjangkakannya dari awal, mengapa server mfb tersebut terlalu lambat? Setiap kali saya menjejakkan kaki ke mfb, pasti akan ‘page loading’ berjam-jam. Dan mengapa Facebook.com tidak mengambil tindakan terhadap pereka mfb ini? Kerana pereka mfb ini telah mencuri hak cipta fb dengan meletakkan facebook pada jenama mereka.


Dan tidak dinafikan didalam mfb tersebut, sudah banyak mereka-mereka yang mencipta grup-grup mengenai Islam. Dan ia mfb sungguh kelihatan seperti milik orang Islam. Satu persoalan lagi, pada sekitar 3 hari mfb diwujudkan, satu ‘quote’ telah muncul di muka hadapan mfb yang berbunyi “If Facebook can reach 1Thousand Million followers, We at Millatfacebook also can! Yes, We Can!”


Oh! Apakah ini tanda paling ketara yang sudah cukup membuatkan saya syak wasangka dengan mfb ini??? Apakah itu “Yes, We Can!”??? Saya rasa anda sudah tahu apa jawapannya.


Sekarang mari kita huraikan pula apa itu ‘millatfacebook’ yang didakwa oleh sesetengah pihak yang ianya bagus lah apa lah…

1, Millat = Kata asalnya adalah dalam Bahasa Arab yang mana berbunyi Millatun yang membawa maksud Agama atau pegangan kepercayaan.

2, Face = Muka, wajah

3, Book = Buku, kitab, catatan

4, Jika digabungkan ketiga-tiganya, maka ia akan menjadi ‘millatfacebook’ yang mana ia akan membawa maksud ‘Agama Muka Buku’ atau dalam erti kata lain boleh juga anda menjadikan ‘facebook’ itu sebagai agama atau pegangan. Atau juga boleh dirungkaikan sebagai ‘Agama yang menjadikan sesuatu platform sebagai catatan’. Mungkin maksudnya kurang jelas, tapi tidak mengapa. Ia tidaklah terlalu membebankan. Terserah kepada anda, jika ada yang lebih mahir, dipersilakan tampil untuk menghuraikannya.


Seterusnya, kita tinggalkan huraian nama mfb ini, sekarang mari kita trace IP Adress mereka. Kita jejaki dari mana ia berasal? Adakah ia sama seperti facebook? Adakah ia juga milik Amerika/CIA? Mari kita lakukannya. Anda juga boleh melakukannya bersama-sama saya.

Cara-caranya:

1) Pergi ke Start Menu, kemudian klik pada Run…

2) Taip ‘cmd’ pada ruangan komen untuk Run …

3) Kemudian akan muncul satu kotak berwarna hitam

4) Taipkan ‘ping millatfacebook.com’ pada ruangan yang terdapat dalam kotak hitam tersebut. Dan tunggu beberapa saat. Anda akan dapat hasilnya.

5) Hasilnya akan kelihatan seperti ini atau mungkin lain sedikit:

Microsoft Windows [Version 5.1.2600]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.


C:\Document and Setting\kapak>ping millatfacebook.com
Pinging millatfacebook.com [204.61.223.84] with 32 bytes of data:


Reply from 204.61.223.84: bytes=32 time=383ms TTL=51
Reply from 204.61.223.84: bytes=32 time=379ms TTL=51
Reply from 204.61.223.84: bytes=32 time=379ms TTL=51

Reply from 204.61.223.84: bytes=32 time=379ms TTL=51

Ping statistics for 204.61.223.84:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 329ms, Maximum = 352ms, Average = 381ms
C:\Document and Setting\kapak>


6) Seterusnya 'copy' Ping Statistics (IP Adress) tersebut dan 'paste'kan di http://www.ipaddresslocation.org/ip-address-tracker.php

7) Anda akan dapat hasilnya! Dan hasilnya akan kelihatan seperti ini:

IP Address Finder
IP Address: 204.61.223.84
Hostname: node-lb0.millatbook.com
IP Country: United States
IP Country Code: USA
IP Continent: North America
IP Region: Texas
Guessed City: Friendswood
IP Latitude: 29.5141
IP Longitude: -95.1903
Organization: Lakota Data Center LLC
ISP Provider: Lakota Data Center LLC

8) Sekarang lihat hasilnya. Sudah dapat apa yang saya cuba sampaikan?

9) Ok, sekarang kita trace Ip address bagi facebook.com pula. Lakukan cara no1 – 7 semula. Dan anda akan dapat hasilnya seperti berikut:


IP Address Finder

IP Address: 69.63.189.11
Hostname: www-10-01-ash2.facebook.com
IP Country: United States
IP Country Code: USA
IP Continent: North America
IP Region: California
Guessed City: Palo Alto
IP Latitude: 37.4429
IP Longitude: -122.1514
Organization: Facebook
ISP Provider: Facebook


http://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.pnghttp://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.pnghttp://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.pnghttp://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.pnghttp://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.pnghttp://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.pnghttp://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.pnghttp://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.pnghttp://maps.gstatic.com/intl/en_ALL/mapfiles/transparent.png

Quote dari Indonesia:
NB: Untuk millatfacebook.com ternyata nggak punya hosting sendiri, tapi beli di Lakota Data Center, LLC, Perusahaan web hosting punya Amerika, tepatnya di Texas.. (sama aja bohong, kalaupun buatan orang Pakistan, databasenya juga masuk ke Amerika/CIA) Kalau anda udah membikin grup atau situs kecil didalam millatfacebook, lalu anda dedahkan gerakan anda atau apa-apa tentang Islam, ternyata anda sudah ditipu, dan orang yahudi dan amerika ini sudah mendapat untung darinya dengan menipu anda…

-Ini hanya trik sederhana untuk mengetahui Negara asal penyedia situs tersebut. Percaya atau tidak, itu tergantung teman- teman. Mungkin ada tambahan?


Bagaimana? Masih percaya millatfacebook berasal dari Pakistan? Sampai sekarang pun saya tidak tahu siapa yang mendirikannnya, saya hanya tahu bahawa ia berasal dari US, hanya berbeza Negara dan bahagian. Dan boleh jadi ia juga milik satu perusahaan yang sama dengan facebook.


Jadi sekarang apa solusinya?

Mungkin sebaiknya kosongkan info profil fb dan mfb anda, apapun situasinya terutama aktiviti dan organisasi kita. CIA dan Mossad sedang aktif mengumpulkan data-data peribadi untuk pencantuman data. Kita tidak tahu apa yang akan mereka lakukan selanjutnya."


"Ketahuilah yahudi zionis ini sangat cekap dalam penipuan khususnya dalam menipu umat islam..”

sumber:saya petik dari seorang hamba yang post kt syok.org(ruangan article)

~wallahualam..Allah maha mengetahui tiap-tiap sesuatu

"Dan ingatlah, ketika orang-orang kafir musyrik menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya"
Al Anfal 30

Monday, June 28, 2010

are u going 2 finish strong?

first prime minister of Israel

MySpace he said=>“There’s no Israel without Jerusalem, and no Jerusalem without the Temple!”

temple=HAYKAL(satu binaan politik yang dikhayalkan,kewujudannya tidak pernah dipastikan dan tidak tertulis pun dalam buku-buku sejarah
mahupun kitab taurat sendiri)


Inilah Haykal yang diimpikan oleh mereka?


sebenarnya bukan ini yang mereka cari tetapi hanya mahu melenyapkan tempat suci Islam.Menghapuskan kesan-kesan suci Islam dan mendirikan kuil(Haykal)






MySpace n he said=>“tiada erti bagi Al-Quds jika masjid Al-Aqsa dihancurkan, dan tiada nilainya Palestin jika Al-Quds dirampas”


Syeikh Raid Solah
Senator Al-Quds




Masjid Al-Aqsa di musnahkan demi membina negara haram Israel





serangan kotor yahudi




you are shooting kids


they will fight till the end..

are they going 2 finish strong...

definitely not..

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga,sedang belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar"
Al-Imran:142

doNLod Waktu soLat


satu lg free islamic software..

paparan waktu solat di seluruh kawasan di Malaysia

dilengkapi dgn tazkirah...jom layan MySpace




Wednesday, June 16, 2010

ore qelate biso-biso


KOTA BHARU, 15 Jun: Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar) bercadang meneruskan misi menuntut kerajaan Pusat membayar royalti minyak kepada rakyat Kelantan melalui satu perhimpunan sempena lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Kelantan esok.

Setiausahanya, Mohd Hisyamuddin Ghazali berkata Gegar akan meneruskan hasrat murninya itu sehingga episod tuntutan tersebut menemui garis penamatnya.

"Maksudnya sehingga tuntutan itu ditunai atau sehingga ada apa-apa tindakan daripada kerajaan negeri sendiri berhubung tuntutan itu yang menterpaksakan Gegar berhenti dari melaksanakan aktiviti berkaitan.

"Gegar tidak akan berhenti daripada meneruskan perjuangannya begitu saja, dan Gegar akan lakukan apa saja selagi tidak bercanggah dengan hak asasi rakyat," katanya ketika dihubungi lewat petang ini.

Sambil itu beliau memaklumkan satu kain rentang bersaiz 4 x 20 kaki yang bertulis "PM: MANA DUIT ROYALTI KELANTAN RM2 BILLION?? Kami tak mahu Ehsan, Kami mahu ROYALTI" akan dinaikkan pada malam ini sebagai isyarat kepada Najib bahawa rakyat Kelantan sebenarnya tidak pernah berdiam diri dalam perkara berkenaan.

Menurutnya banner-banner tersebut akan dinaikkan di persekitaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Pengkalan Chepa, Pasir Pekan dan sekitar bandar Kota Bharu.

Dalam pada itu, satu perhimpunan aman dijangka akan turut diadakan sebagai tanda protes terhadap penafian hak rakyat oleh kerajaan Pusat.

"Sekurang-kurangnya Perdana Menteri akan lihat sendiri bahawa hak mutlak rakyat tidak boleh dipolitikkan malah rakyat Kelantan khususnya menolak kerajaan yang menggunakan harta rakyat untuk kepentingan politik," tegasnya.

sumber:http://harakahdaily.net

~berani bersuara,berani menuntut keadilan,jangan mudah menyerah kalah itulah tuntutan hidup..
kuat semangat juga yer ore-ore qlate neh..
sesape yg ada di qlate,demo p la sambut P.M kita,memeriahkan suasana.
.gegarkan lapangan terbang,biarkan saya yg berada di sini juga turut merasa gegarannya..he
buat our P.M..dengarilah suara rakyat qlate
kerana seorang yg layak digelar pemimpin adalah seorang yg dapat melahirkan kerja-kerja besar,menciptakan keadilan dan menghilangkan kezaliman.
selalu melakukan hai-hal yang baik untuk rakyatnya
menjalankan amanat yang dipikul ikhlas kerana Allah~
jgn biarkan rakyat anda merasa mereka dizalimi:)



Tuesday, June 15, 2010

gelak-gelak

isma mula menconteng...heheh,what to do?what to read?tak tahu nak study ape ke malas..kerana tidak tahu ape yg patut di baca sempena exam writing khamis nie,saya menghiburkan diri dengan membaca buku belajar bahasa arab sambil ketawa..tabik spring..toint2x buat ustaz wan rusli,penulis buku ini yang juga pensyarah uia kerana berhasil membuat saya ketawa.

gelak bukan sebarang gelak,gelak biarlah berilmu..hahaha,katanya buku ini sesuai bagi sesiapa yang baru berjinak-jinak nak belajar bahasa arab,dan pada yang dah lama belajar tapi tak juga pandai-pandai...fuh,statement yg ke-2 tu mmg menikam jantung saya..terasa habis~bukan tak nak pandai ustaz tapi ambil masa,he.



terasa ingin berkongsi lawak-lawaknya,tapi bukan dalam bahasa arab,kalo yang nak baca lawak-lawaknya dalam versi arab,boleh la beli buku kt atas ni~ lawaknya memang buat gusi saya kering coz asyik tertelan air liur jerk time gelak..gulp..gulp..

jom layan:

GONCANG SEBELUM MINUM

doktor berkata kepada seorang pesakit,"jangan lupa menggoncang botol sebelum minum ubat ini."
pesakit tersebut pulang kerumahnya,dan setelah meminum ubat tersebut,barulah dia teringat pesanan doktor tadi.lalu dia terus melompat dan berguling-guling di atas lantai.isterinya melihat dan terus bertanya:

isteri:kenapa engkau melompat-lompat dan berguling-guling begitu?
suami:aku lupa menggoncangkan botol sebelum minum ubat itu!

RANCANGAN GAGAL

Tiga orang pesakit mental mahu melarikan diri dari hospital sakit mental.mereka berpakat pada waktu malam untuk memukul pengawal,mencuri kunci dan terus melarikan diri.pada malam yang dijanjikan,mereka mula melaksanakan rancangan itu...tiba-tiba mereka dapati si pengawal sedang tidur dan pintu terbuka.mereka berkata sesama sendiri,"rugi...rancangan kita gagal!"

BUDAK CERDIK

seorang budak berumur 3 tahun bertanya ibunya yang sedang hamil,"Apa yang ada dalam perut mama tu?"si ibu menjawab,"ini adik awak."budak itu bertanya lagi,"Adakah mama bencikan dia?"jawab si ibu "TidaK sekali-kali" si budak berkata dengan penuh persoalan,"Habis kenapa mama menelannya?!"


ORANG BODOH BERDIRI

Seorang guru berkata kepada pelajar-pelajarnya dalam kelas dengan bergurau, "Siapa yang rasa dia bodoh,sila berdiri!"Tidak lama kemudian seorang pelajar dari kelas akhir berdiri.Guru itu bertanya dengan penuh kepelikan,"Kau rasa kau bodoh,Hamad?Pelajar itu berkata,"Sebenarnya saya tidak sampai hati melihat cikgu seorang sahaja berdiri!"

Hahahahahahahah:)

Monday, June 14, 2010

ka'su alam 2010

salam satu ummah
salam ka'su alam 2010(piala dunia)
adakah sepanjang musim bola neh,entry mesti berkisarkan bola..
B-Buat
O-Orang
L-Lupa
A-Allah
insyaallah tak,kalo bola buat sya lupa baca buku,itu betul..
hehe,even exam khamis nie,buku masih tak bersentuh..





ni lah schedule all matches sya sempena piala dunia musim ni
he..i come to watch if there are england and brazil
yeah...


masih ingat gambar di atas?
Freddy Kanoute
striker club Sevilla
gambar diambil setelah beliau usai menjaringkan gol ke gawang lawannya pada tahun lepas
beliau membuka baju untuk memperlihatkan koas dalamnya yang bertulis "PALESTINA"


Aksi Konoute itu tetap membuahkan kad kuning kepadanya
bukan itu sahaja..keesokannya beliau dikenakan denda sebanyak 3000 euro oleh Federasi Bola Sepak Sepanyol(REF)

Apa kata beliau?
antaranya..."itu adalah sesuatu yang saya rasa saya patut lakukan,setiap orang seharusnya berasa bertanggungjawab saat menyaksikan ada sesuatu situasi yang sangat tidak adil itu,saya merasa 100% bertanggung jawab atas apa yang saya lakukan,dan saya tidak takut atas aksi itu.."

mungkin tidak ramai pemain bola sepak berani beraksi begitu di tengah padang ketika perlawanan berlansung..Kanoute mungkin anda antara "ikon" bola paling berani saya :)



Thursday, June 10, 2010

apa khabar palestin?apa khabar south afrika?


apa khabar palestin?


apa khabar south afrika?


bahang kemarahan,kebencian,ketidakpuasan terhadap perbuatan terkutuk israel menyerang kapal Mavi Marmara dan Rachel Corrie yang ingin menghantar bantuan kemanusiaan ke Gaza masih lagi terasa..pembunuhan tanpa sebab yang dilakukan laknatulah ini kepada aktivis-aktivis yang telah terkorban memang tidak dapat di maafkan..dan tidak pernah dan akan ada negosiasi buat yahudi dan negara haram mereka israel..

profil picture di facebook kawan-kawan saya sudah bertukar wajah..gambar masing-masing sudah ditukar kepada campaign save gaza,bendera palestin..alhamdulilah~salah satu tindakan tanda sokongan kepada rakyat palestin dan tanda tentangan pada rejim zionis israel..emm tukar picture profil sudah,join group anti israel sudah,apa lagi tindakan kita?

ayuh kawan-kawan,walaupun esok kita akan mulai demam bola.pasti juga saya akan turut serta demam.tapi jangan sesekali benarkan hati dan jiwa kita juga demam,alpa dan terpedaya dengan agenda musuh kita.kita semarakkan rasa kebencian terhadap musuh Allah ini dengan=>

bertanyakan khabar tentang saudara kita di palestin dengan memperbanyakkan bacaan tentang isu palestin..bila dah dapat maklumat..sebarkan tentang siapakah zionis dan siapakah rakyat palestin?

bersama memberi galakan supaya menyumbang dan berkorban..

stop buying israeli goods..boikot now!!

dan yg paling penting doakan kesejahteraan rakyat palestin,biarkan doa kita sentiasa mengiringi mereka yang berjuang di sana menegakkan hak dan milik mereka~tanah yang dijanjikan..






Wednesday, June 9, 2010

pelajaran dari perang badar



peristiwa berkisarkan tentang tawanan pada Perang Badar:

~ketika saat itu Rasullulah meminta daripada tawanan orang musyrik yang ingin menebus dirinya agar mengajar cara membaca dan menulis sepuluh orang Muslim.~

jika di lihat keadaan orang islam ketika perang badar,kita akan mendapati bahawa mereka memerlukan harta kekayaan serta penjagaan terhadap para tawanan untuk menekan Quraisy atau menjaga mereka dengan tukar-menukar jika terdapat Muslim yang di tawan

tetapi lain pula arah pemikiran dan pandangan rasullulah.Beliau ingin membangun umat islam dengan bangunan yang sempurna sehingga para sahabat memiliki kemampuan berbahasa yang lebih unggul daripada musuh-musuhnya.

Contoh ikutan terbaik=>

Zaid bin Tsabit

Keunggulannya yang mengungguli sahabat-sahabat lain ketika berumur hanya 13 tahun:
sentiasa bersama Rasullulah setiap masa
mahir dalam masalah membaca dan menulis
menjadi penulis wahyu dan pembantu peribadi Rasullulah
penerjemah bahasa Suryani dan Ibrani

Abu Hurairah

sahabat yang paling banyak menghafal hadith rasulullah
begitu hebat kekuatan hafalannya
"Tidak ada sahabat nabi yang hafalan hadithnya melebihi aku"
(riwayat Imam Al-Bukhari)

namun tetap jua kalah dan tewas kepada Abdullah bin Amru bin Ash
disebabkan beliau tidak bisa menulis dan membaca..

semoga hal ini dapat menanamkan rasa cinta membaca di hati orang-orang Islam
(di petik dari SPIRITUAL READING karya Dr.Raghib As-Sirjani)

sesuai dengan ayat pertama di mulainya Al-Quran iaitu "Bacalah"(Al-Alaq:1-5)

jadikan membaca sebagai satu konsep hidup bukan sekadar hobi di masa lapang..



Tuesday, June 8, 2010

My motivation


The story about the tiny frogs

There once was a bunch of tiny frogs
who arranged a running competition

The goal was to reach the top of a very high tower

A big crowd had gathered around the tower to see the
race and cheer on the contestants

The race began....=>

Honestly..

No one in crowd really believe that the tiny frogs would reach the top

You heard statements such as:

"Oh,WAY too difficult!!!!
They will NEVER make it to the top"


OR

"Not a chance that they will succeed .The tower is too high!"

The tiny frogs began collapsing one by one

...except for those who in a fresh tempo were climbing higher

and higher

The crowd continued to yell

"It is too difficult!!!No one will make it!"

More tiny frogs got tired and gave up but ONE continued higher and higher and higher

This one wouldn't give up!

At the end everyone else had given up climbing the tower

except for the tiny frogs who after a big effort was the only one who reached the top!

~want to know who and how this one frogs managed to do it?

The winner was

DEAF!!!

Always think of the power which words have bcoz everything you hear n read will affect your actions!

i willingly to be DEAF person...if

The words can't take my most wonderful dreams n wishes away from me.The ones i have in my heart!!
n above of all...
always think we can do it...
be +ve

Monday, May 17, 2010

tell me why:(

In my dreams, Children sing
A song of love for every boy and girl
The sky is blue, the fields are green
And laughter is the language of the world
Then I wake and all I see is a world full of people in need

Tell me why,(why) does it have to be like this
Tell me why, (why) is there something I have missed
Tell me why, (why) cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand
Tell me why

Every day, I ask myself
what will I have to do to be a man
Do I have, to stand and fight
To prove to everybody who I am
Is that what my life is for?
To waste in a world full of war

Tell me why, (why) does it have to be like this
Tell me why, (why) is there something I have missed
Tell me why,(why) cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand
Tell me why (Tell me why)
Tell me why (Tell me why)
Tell me why (Tell me why)
Just tell me why (why, why, why)

Tell me why, (why) does it have to be like this
Tell me why, (why) is there something I have missed
Tell me why, (why) cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand

Tell me why (Why why, does the tigers run?)
Tell me why (Why why, do we shoot the gun?)
Tell me why (Why why, do we never learn?)
Can someone tell us why we let the forests burn

(why why do we say we care?) tell me why
(why why do we stand and stare?) tell me why
(why why do the dolphins cry?) tell me why
can someone tell us why we let the ocean die

(why why if we're all the same?) tell me why
(why why do we pass the blame?) tell me why
(why why does it never end?)
can someone tell us why we cannot just be friends (x2)
why?why?


When so many need somebody...
We don't give a helping hand...
why?why?
question that need an answer..
not from all of us..
but in reality perhaps we all should answer it why....
answer and take an action...

save palestin
unite 4 muslim.....

video

Taking picture… getting picture…


Taking picture… getting picture…

“Having fun taking a picture and happy to see picture ”

Realiti bila seseorang meminati photografi sebagai hobi . bersahaja sewaktu shoot gambar,berpuas hati dan gembira bila melihat gambar hasil kreativiti sendiri.Yang lebih penting,tanpa mengira jenis dan saiz kamera yang digunakan.Jika itu realiti bagi seorang amatur,bagaimana pula bagi seorang photographer professional?

rendah rupanya ak...bkn ak yg rendah..tuan mmg tinggi..hehe,it doesnt matter ..the most important is who besides me.. Tuan Haidar bin Abu Bakar,speaker pada hari tersebut yang banyak berkongsi pengalaman,ilmu dan teknik-teknik berkaitan fotografi.ketiga-tiga modul yg di jalankan memang byk memberi output pada dri ak dan juga peserta-peserta yang lain..

pada sesiapa yang belum mengenali Tuan Haidar..beliau having a Diploma in Photography Uitm.Professional photographer with more than 27 years of experience in professional photography.He was President of ASFON W.P. for 6 years.Kalau tak silap ASFON W.P stand for "angkatan senifoto wilayah persekutuan".telah mengajar ramai newbies in photography,organise workshops and photo classes.Beliau juga salah seorang tenaga pengajar Nikonian Academy..hehe,sesiapa yang berminat nak membeli cam nikon,boleh la dapat khidmat percuma.

berbalik soalan kt atas,bagaimana gerangan si professional bila shoot,memang amat berbeza dengan kita.mereka akan memastikan gambar yg mereka shoot betul2x cantik dan berkualiti..tidak seperti kita sekarang,shoot ikut suka dan edit guna photoshop...waaaa...terasa kot...ak memang suka aktiviti ni...he,mereka yg profesional boleh dikatakan create a picture not shoot a picture.mereka doing anything to get a good shoot.

byk ak belajar,tak terdaya rasanya untuk menulis semuannya,teknik pengcahayaan;cahaya terus,cahaya pantulan,cahaya terserap.cahaya pantulan baik utk mendapat gmbr yg cantik,teknik komposisi,lense,bila kita perlu gunakan shutter speed yang tinggi,depth of field,framing technique and many more:)

apa yg ak nak kongsi,waktu yg sesuai utk shot picture adalah di awal pagi dan petang,waktu yg x sesuai antara 11 pagi -3 ptg,pada waktu mlm,senja is da best(waktu syaitan baru nak menonjolkan diri),yg paling best soalan yg selama ini bermain dikepala akhirnya terjawab;nikon vs canon...which one better?canon memang bagus in term of electronic technology;confirm kalau newbise mesti kekok nak guna,then nikon is user friendly,function is easy and not too complicated.color is also the best...he..

memang kalau dulu taking picture is fun...tapi sekarang,aku rasa taking picture dah terlalu teknikal,macam-macam nak kena setting utk dapatkan gambar yg menarik...so,jgn terlalu teknikal,having fun taking a picture...gunakan sebaik mungkin kreativiti kita...kerana pada setiap gambar ada cerita di sebaliknya,hanya yg tertentu bisa menafsirkannya~

~antara yang hadir~

bagi ulat-ulat buku,MPH dg kerjasama national library telah mengadakan jualan buku bermula 14-23 Mei 2010..jom ramai-ramai..promosi hebat utk semua buku yg di jual..cit,hehe..promoter upahan ker ni?

slogan yg di sukai:

bangsa membaca...
bangsa berjaya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails